Direktlänk till inlägg 16 september 2009

Åreskutan i september

Av Lina - 16 september 2009 13:28

Åreskutan

"Fjällets topp når 1 420 meter över havet och höjdskillnaden mellan Åresjön och toppen är cirka 1 040 meter. Åreskutan avvattnas norrut till Kallsjön bl a av Kvarnbäcken och Fäviksån vilka har grottsystem som kan besökas med guide. Fjället är mineralrikt och har varit föremål för kopparbrytning 1742-1918. Det är likaså rikt på arter i flora (bl a 14 orkidéarter) och fauna. Här betar ren, älg och gnagare som hare, ekorre, lämmel och sorkar. Bland rovdjuren har observerats björn, järv, lo, varg, räv, mård och hermelin. Ca 140 fågelarter vilket innebär att fågelskådarresearrangörer skulle utmönstra detta fjällområde som fågelskådarresmål. Vattendragens öring och röding lockar inte minst flugfiskare. Ullådalen har namn efter Ullr, den fornnordiska guden för skidåkning, bågskytte och jakt. Fjällbranterna utmanar än idag skidåkare, även världens bästa, som kan tar sig uppåt genom att välja bland ett 40-tal skidliftar och sedan susa nedåt via ett 100-tal pister." (från www.are360.se)


De hade lovat fint väder på tisdagen och därför planerade jag att ta en tur uppe på Åreskutan. Jag har gjort en vandring tidigare i sommar på skutan men då tog jag mig inte upp på toppen. Igår tog jag kabinbanan upp kl 10, det kostade 115kr för en enkeltur (dyrt!). Det var blandat med folk i kabinen, skärmflygare, cyklister och vandrare som jag. Tempen låg runt 7 grader och vinden var 2m/s så jag tog på mig en fleesetröja ifall det skulle vara kallt där uppe. Väl framme så började jag gå upp mot toppen. Det är ca 900 meter. Solen värmde skönt så det var bara att börja klä av sig! =) 

    


När jag kom fram till Toppstugan möttes jag av ca 30 ungar från lågstadiet som hade friluftsdag. Vilket skrik och stohej det var. Det var inte precis vad jag hade tänkt mig. Jag hade velat sätta mig ner i lugn och ro, njuta av utsikten och fota i lugn och ro, men icke... Stannade ca 10 minuter sen gick jag tillbaka. På vägen ner mötte jag massor av folk som skulle upp... oftast gammalt folk. Det är konstigt att inte fler ungdomar gillar fjällvandring för jag tycker det är det bästa som finns så här års iallafall.



Från kabinbanestationen följde jag vandringsleden ner mot byn. Det var mycket sten och brant. Det gjorde att jag fick ont i både tårna och i knäna. Det var så varmt och skönt och jag hade bara t-shirt på mig =) När jag kom fram till Mörvikshummeln stannade jag för att äta min smörgås som jag hade med mig. Tog fram kikaren och kikade runt lite granna. Såg vårt hus i Såå =) Tog också några foton med kameran när kabinen kom svischande förbi ovanför huvet på mig. Fortsatte sedan ner mot Fjällgården och byn. Det är det brantaste partiet på hela vandringen och det var ganska jobbigt för benen och knäna. Väl framme kom jag på att jag hade glömt mina glasögon där jag stannade på Mörvikshummeln.... typiskt!! (Vet inte varför jag hade på mig dom!!) Jag orkade inte gå tillbaka hela den branta backen och dessutom hade jag inte tid för jag skulle börja jobba senare. Ska ringa runt lite idag och kolla om någon har sett dom, annars så får jag väl ta mig en tur imorgon igen... Obestämd



 


"Kabinbanan i Åre tar dig upp till 1274 m ö h, därmed blir Åreskutan Sveriges mest lättillgängliga högfjäll. Färden tar knappt tio minuter och erbjuder mångmilavida vyer. Från kabinbanans bergstation återstår ca 900 m vandring upp till Åreskutans topp".(www.are360.se)


  

 
 
Ingen bild

Mamma Ingewr

18 september 2009 04:17

Hej Lina
Ja det var fina bilder fran din fjallvandring.
Sjalv har jag bestigit toppen pa Mount Whashinton pa Vancouver Island for nagra dagar sedan. Nej jag gick inte upp utan jag akte stollift bade upp och ner men det var haftigt i alla fall. Onskar att jag kunde skicka bilderna ! !
Kramar fran mamma

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 juli 2016 20:25

Nu är det snart två år sedan jag skrev ett inlägg och jag ångrar nu att jag inte fortsatte. Satt igår och läste gamla blogginlägg och det var så kul att läsa. Det är ju min dagbok, en bok där jag öppet delar med mig av min vardag tillsammans med nära...

Av Lina - 27 oktober 2014 22:09

Vi har lite bråttom nu att hinna med det sista innan dess. Vi har, läs Erik, jobbat på bra utomhus. Dräneringen är klar och nu bygger vi gabioner och fyller upp med grus så det blir en fin gårdsplan. Nu är dessa bilder några dagar gammal så det har h...

Av Lina - 17 augusti 2014 20:26

Här är vi sommaren 2014

Av Lina - 21 juli 2014 19:18

Tänkte skriva några rader om vad vi hittills har gjort i sommar. Som jag skrev i förra inlägget så håller vi mest på med att renovera huset. Har grävt runt hela kåken och dessutom rivit en del av källarväggen. Nu har Erik murat upp den igen och det ä...

Av Lina - 11 juli 2014 22:11

Jo, vi är mitt i en dränering av huset. Inte nog med det så har vi (läs Erik) rivit källarväggen också. Den var i så dåligt skick på ena sidan av huset så det fick rivas och byggas nytt. Har rivit ut gamla "badrummet" också. Trappen ska få en lite re...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards