Alla inlägg under februari 2010

Av Lina - 28 februari 2010 22:09

Oj, wow, vilken resa! Kom ner till Mora i fem-tiden på fredageftermiddag, åkte direkt till huset där vi skulle bo för att säga hej. Drog ner till centrum och Mässtältet vid Mora strand så fort som möjligt. Näst intill omöjligt att hitta en parkering, men efter en halvtimmes åkande hittade vi en plats. Promenderade 10 min. ungefär för att komma till Mässtältet. Det första vi gjorde var att lämna in skidorna på vallaservice  innan vi gick och hämtade ut nummerlapparna. När vi hade stått och köat i ca 15 min.så  kom vi äntligen fram för att få vårt startkit och sen var det bara att byta kö och stod där i 15 min. till innan vi kom fram till sekretariatet där vi ville betala för vår "namnändring"  (Pust! Varmt! Mycket folk! Trångt! Svettigt!) Sedan skulle vi ställa oss i ännu en kö där vi skulle seeda upp oss. Men där hade jag tur, jag kunde seeda upp mig direkt i sekretariatet eftersom jag hade åkt vasan tidigare, men Josse var tvungen att byta kö igen eftersom hon hade åkt Fjällbryntloppet i Östersund istället. Fick startplats i andra led trots allt, vilket var en stor överraskning. Gick runt en kort sväng inne på mässan och Stadium innan vi åkte på Willys för att handla lite middagsmat. Kom "hem" till 19-tiden och då lagade och käkade vi middag. Efter skidåkningen på TV:n åkte vi ner till Mora igen för att hämta ut våra vallade skidor (för att slippa detta moment på morgonen) Sen var det läggdax.


Upp kl.7, käkade frukost (havregrynsgröt!!!)  och packade bilen. Åkte från Mora mot Oxberg där starten skulle gå, bilar och köer överallt. Kom fram 4o minuter innan start. Klädde om, på med nummerlappen och testa skidorna. Dåligt vallat så vi fick lägga på lite mer (tur som var hade jag med mig en burk valla!!) Testade lite till, inte tipptopp men ändå okej skidor. Mot starten! 10 miuter kvar till start! Kissnödig! Hinner inte! Av med ytterkläderna! Fotografering! In i startfållan, 5 min kvar till start! Mycket folk överallt! Trångt! Hittar lite plats längst bak i startledet. Krafsa bort all snö under pjäxorna och på med skidorna! 2 minuter kvar! Andas! Djupa andetag! Snön faller lugnt, smälter i ansiktet. Pirr i magen! Förväntansfull och nervös. PANG! Starten går, ser alla börjar röra sig sakta framåt och såsmåning börjar vi också sakta ta oss fram. Efter tio- tolv meter så sätter det fart. Några missar spåret och faller, jag hittar ett bra spår med lite fart i så jag hänger på så gott det går. Josse borta!  Stavar och skidor överallt! Härlig stämning! Lugnt tempo men ändå så man måste hänga på för att ingen ska komma förbi framför. Mycket uppför i början, eller rättare sagt första milen. Vätskekontroll efter halva milen! Skönt och gott! Är ganska trött vid första kontrollen men blir genast lite piggare av lite sportdryck! Mycket nedför, mycket stakning! Skönt! Hänger fortfarande på rätt så bra. Känner att det värker i svanken, tar en Ipren men det hjälper inte. Tar lite druvsocker i slutet av andra milen. Orkar satsa lite inför sista kontrollen, får mer sportdryck och testar blåbärssoppen! Mmmm va gott! Gör ett kort stop hos vallakillarna för att justera bindningen som har fryst fast och tar bort all klabbsnö under skidorna. Josse har jag inte sett till sedan starten, men jag gissade på att hon var framför mig någonstans. Glidet hade kunnat vara bättre. Det var mest flackt resterande milen så jag stakade mig fram och blev trött rätt fort. När det var 3 km kvar började jag med spurten, körde stenhårt och tänkte "nä nu jä*var, ända in i kaklet... osv". Upploppssträckan var fantastisk! Folk som hejade, musiken och målgången gav en enorm kraft mot slutet! Åh så skönt att vara i mål!! Äntligen! Tiden var inte den bästa men var ändå nöjd. 2 timmar och 49 minuter.


När Josse kom och hämtade upp mig (för hon hade ju kommit in nästan 20 minuter före mig!!) så åkte vi direkt hem för att duscha. Sen däckade jag i sängen! Jag var helt slut! Åkte sedan hem till Östersund så jag var hemma igen kl. 22 på kvällen.


Idag mår jag inte så bra. Har ont i axlar, armväcken, ljumskarna och låren. Jag trodde jag hade strechat men det hjälpte inte tydligen... Jag känner mig lite yr och konstig också så mamma fick ta blodtrycket på mig ikväll och det visar sig att det är lite lågt.


Har redan börjat planera lite inför nästa lopp...  Vätternrundan på cykel  i juni,  Simning i Vansbro i juli och löpning på Lidingö i september. Tänkte prova ge mig på Tjejklassikern! =)


Nu ska jag vila och kolla klart på OS-finalen i hockey! Go Canada Go!!







Av Lina - 26 februari 2010 18:13

Mitt startnummer är 1136

 
Av Lina - 25 februari 2010 21:39

Nu är det bara två dagar kvar till start! Shit vad nervös jag blev ikväll... jag fattar inte att jag har ställt upp på det här. Tjejvasan för andra gången blir det! Jag som knappt har tränat, men men.... det får gå som det går! =) Jag är glad iaf för att få åka iväg med Josse och Ida. Det ska bli skoj att få göra något tillsammans. Jag tror ju inte på något rekord eftersom jag har startled  6 eller 7, än så länge iaf.  Jag hoppas jag får seeda upp mig några led imorgon när jag hämtar ut startlappen i Mora. Förra gången fick jag starta i femte startled och då åkte jag på under tre och en halv timme och jag fick kämpa mig fram för att åka om många slöfockar! haha


Har köpt startplats av en kompis i stan för 500kr och sen tillkommer det en bytesavgift på 200kr. Hon hade startnummer 7610 (tror jag det var) Vi ska bo hos min farbrors svåger Vanja, men hon är inte hemma så hennes man Lars ska få ta emot oss! Det blir nog bra det.... =)


Ikväll har jag laddat upp med en tallrik spagetti och köttfärssås och nu ska vi ta de lugnt och se på en film som jag har hyrt. Har inte åkt skidor sedan förra fredagen då jag var i Östersund hos Josse. Sedan dess har det varit svinkallt så det har inte gått att åka. Vallade skidorna med glidvalla häromdagen hemma i Boda och imorgon ska jag lämna in dom till nåt proffs som får lägga på fästvallan. Hoppas på soligt och klart väder!!

Av Lina - 16 februari 2010 22:57

Det är så härligt att se våra svenska representanter i OS! Två guldmedaljer! (redan) Kalla och Ferry är helt otroliga! Snacka om kämpaglöd. Jag tycker synd om Hellner som "bara" kom fyra.  Otroligt roligt!


Idag har jag tränat Bodypump och det gick så bra! Jag har inte tränat det på ett tag så jag hade nästan glömt bort hur mycket vikt jag skulle lägga på så jag lastade på ordentligt! Det var länge sedan jag körde på så hårt och det känns så skönt nu efteråt. =)


Skidåkningen går också bra, jag åker väl ett par tre mil per vecka, och det går bara bättre och bättre. Jättekul! Hoppas jag bara kan klå mitt rekord sen tidigare. Tiden går så fort nu... Tjejvasan är redan nästa helg! Nu till helgen ska jag på "träningsläger" i stan. Tänkte åka till Josse för att planera resan, hitta ett boende och köpa en startplats. Hoppas bara att det finns nåt kvar! Vi ska givetvis ut och träna också uppe i Spikbodarna. På fredakväll tänkte vi gå på dans också. Det är Zlips som spelar, men jag vet inte vart än!


Förra veckan var Eriks familj här i Åre. De hyrde en lägenhet inne i Åre för här i Såå hade det blivit alldeles för trångt. Vi åkte skidor några dagar och var ut och åt på restaurang en kväll. De kom till Såå i lördagskväll och då vi bjöd på middag; älggryta!  Mycket trevlig vecka! Vi missade ganska mycket av Rix Fm-veckan förutom en after ski som vi gick på. Det var inte så mycket som var av intresse tyckte vi.


Imorgon ska jag på tovningskurs och det ser jag framemot!

Av Lina - 9 februari 2010 18:02

...en mil på precis en timme! Det var "bästa" tiden

hittills i år! men det är inte bra på långa vägar tycker jag. Jag måste slå mitt rekord i Tjejvasan. Förra gången (för två år sedan) åkte jag de tre milen på 2,29,48. Alltså under 2,5 timme! Kvalade då in mig i tävlingsklass ;)  Ifjol var jag anmäld och hade då startled 2 men jag åkte aldrig ner eftersom jag inte hade något sällskap. Kändes så ensamt att åka ner själv och därför valde jag att sälja min plats istället. I år ska jag åka igen hade jag tänkt. Josse ska följa med och det ser jag framemot. Nu ska jag bara ta ledigt från jobbet, köpa en startplats och hitta någonstans där vi kan bo över. Vet inte om vi är lite sent ute, men nåt borde vi hitta iaf.


Så här såg det ut i spåret idag;

-13 grader, nysnö, trögt - Härligt men jobbigt!

  


  

Av Lina - 3 februari 2010 21:49

Vart tog egentligen januari vägen? Tiden går så fort så jag hinner knappt med... Det var iaf en jättekall månad och det kommer jag inte att glömma, inte heller att det är mycket lite snö här i Åre. Jag tror det är mer i Östersund (kanske tillochmed Norrköping om man ska tro grabbarna) Skit! Vad händer?


Helgen var toppen! Grabbarna från Norrköping hade nog en bra helg trots kylan. På lördagen gick vi ut på Bygget och festade lite. Det var trångt och hög musik, inget jag direkt gillar men trots det var det ganska kul. På söndagen tog jag det lugnt (medans de andra skulle åka sista timmarna innan hemfärd) och på eftermiddagen gick jag och Erik på husvisning här i Såå, men det var inget vi gillade. Rätt så mycket att göra med huset samt att det var dyrt. Utgångspriset var 1,5 miljon!!! Fick sms om första budet låg på 1,3 och det senaste jag fick då låg det på 1 550 000 så det kommer nog att bli dyrt skulle jag tro.


Igår var jag ledig och då passade jag på att tvätta. Vår maskin har varit trasig ett tag så vi har samlat på oss en hög. Lånade tvättstugan där jag bodde tidigare. Det blev totalt 6 maskiner (Stora! maskiner)!! helt galet mycket. Det tog hela dagen. Mellan laddningarna umgicks jag med några kompisar i byn vilket var jättetrevligt. Har inte sätts på jättelänge. Vi tog en promenad, gick hem och fikade och surrade lääänge! =)


Igårkväll åkte jag och Erik in till Östersund  Först åt vi sushi på Samuraj för att senare gå på bio och se Snabba Cash. En lyckad och härligt mysig kväll. Vi sov över i Boda och idag gick vi på stan och shoppade lite. Jag behövde nya arbetsskor och Erik köpte nya "vardagsskor". Innan vi åkte tillbaka till Åre svängde vi förbi Woolpower uppe på Lillänge. Jag handlade ett nytt underställ och två par ullstrupor så nu ska jag väl inte behöva frysa nåt mer i vinter... ?!


Ikväll har jag tränat "funktionell muskel" på Golds gym och jag är helt slut i kroppen! Vilken härlig träning! Det var jobbigt som tusan men skönt nu efteråt. Nu ska jag försöka ta hand om all tvätt som ska vikas och läggas in i garderoben, pust!! sen blir det jobb resten av veckan och helgen! På söndag kommer Eriks mamma, pappa, syster och hennes dotter Alva upp och hälsar på och det ser jag framemot! Då är det Rix FM-vecka i Åre så det kryllar av aktiviteter i byn då!


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards