Alla inlägg under september 2009

Av Lina - 24 september 2009 23:41

Igår kom jag hem från en tvådagars kryssning med Silja Symphony. Det var Menigo/Time (butikskedjan som jag jobbar för) som bjöd på en mässresa där vi fick träffa våra leverantörer, gå på föreläsningar samt få information om vad som var på G! Vi, jag och Erik från receptionen, flög ner i måndagsförmiddag och på Arlanda blev vi upplockade för att åka vidare till Värtahamnen där färjan väntade! Väl ombord började vi med att gå en sväng på mässan, sedan gick vi på ett välkomstmöte och därefter bjöds det på en god middagsbuffé. Det blev en ganska blöt kväll med många drinkar och mycket dans! =) En drink kostade "bara" 58 kr!!


Under tisdagen var det fria aktiviteter fram till kl 14 då mässan öppnade igen. Jag och Erik gick ut på stan i Helsingfors, fikade på Fazer Café och gjorde lite sightseeing. Sen gick jag tillbaka till båten, medans Erik utforskade mer av Helsningfors. På Time-mötet blev det mycket diskussioner om leveranser, sortimentet och kassasystemet vilket var mycket givande. Det var bra att få utbyta lite erfarenheter med andra butiksinnehavare. Mötet avslutades med att avslöja resultatet på sommarens Mystery Shopping-undersökning. Någon (som vi inte vet vem det är) har varit ute och kolla in läget på alla Sveriges Time-butiker och mätt servicekvalitet, attraktivitet samt varuexponering och gissa vad!? Min butik i Åre vann (på delad första plats)!!Hur kul som helst! =) Jag blev jätteöveraskad och glad! Äntligen lite resultat på allt slit man har lagt ner!! Jag fick gå fram och ta emot ett diplom och blommor. Nu ska jag på jobbet och visa upp detta och ev be om en löneökning ;)


Kvällen bjöd på middag och fest igen, men jag blev lite sjösjuk efter middagen, tillsammnas med många andra (men jag kräktes aldrig, blev bara lite yr). Det var storm ute på havet och vågorna uppskattades till ca 5 meter höga! Jag gick och lade mig ganska tidigt.


Åkte till Boda efter vi hade landat på Frösön onsdagförmiddag. Tillbringade dagen och kvällen med min vän Jessica och hennes son William. På kvällen kom Erik också dit. Idag har vi varit i stan och shoppat lite och sen gick vi en kortare skogspromenad med Ricky (mamma och pappas shäfer) och Jouline som är våra vänners hund. Kvällen avslutades med en trevlig middag i Boda med Karin, Eilert och deras son Haqvin, kusin Örjan och Gudrun. Vi har även tittat på filmerna Johan Falk GSI och Vapenbröder.


Av Lina - 16 september 2009 13:28

Åreskutan

"Fjällets topp når 1 420 meter över havet och höjdskillnaden mellan Åresjön och toppen är cirka 1 040 meter. Åreskutan avvattnas norrut till Kallsjön bl a av Kvarnbäcken och Fäviksån vilka har grottsystem som kan besökas med guide. Fjället är mineralrikt och har varit föremål för kopparbrytning 1742-1918. Det är likaså rikt på arter i flora (bl a 14 orkidéarter) och fauna. Här betar ren, älg och gnagare som hare, ekorre, lämmel och sorkar. Bland rovdjuren har observerats björn, järv, lo, varg, räv, mård och hermelin. Ca 140 fågelarter vilket innebär att fågelskådarresearrangörer skulle utmönstra detta fjällområde som fågelskådarresmål. Vattendragens öring och röding lockar inte minst flugfiskare. Ullådalen har namn efter Ullr, den fornnordiska guden för skidåkning, bågskytte och jakt. Fjällbranterna utmanar än idag skidåkare, även världens bästa, som kan tar sig uppåt genom att välja bland ett 40-tal skidliftar och sedan susa nedåt via ett 100-tal pister." (från www.are360.se)


De hade lovat fint väder på tisdagen och därför planerade jag att ta en tur uppe på Åreskutan. Jag har gjort en vandring tidigare i sommar på skutan men då tog jag mig inte upp på toppen. Igår tog jag kabinbanan upp kl 10, det kostade 115kr för en enkeltur (dyrt!). Det var blandat med folk i kabinen, skärmflygare, cyklister och vandrare som jag. Tempen låg runt 7 grader och vinden var 2m/s så jag tog på mig en fleesetröja ifall det skulle vara kallt där uppe. Väl framme så började jag gå upp mot toppen. Det är ca 900 meter. Solen värmde skönt så det var bara att börja klä av sig! =) 

    


När jag kom fram till Toppstugan möttes jag av ca 30 ungar från lågstadiet som hade friluftsdag. Vilket skrik och stohej det var. Det var inte precis vad jag hade tänkt mig. Jag hade velat sätta mig ner i lugn och ro, njuta av utsikten och fota i lugn och ro, men icke... Stannade ca 10 minuter sen gick jag tillbaka. På vägen ner mötte jag massor av folk som skulle upp... oftast gammalt folk. Det är konstigt att inte fler ungdomar gillar fjällvandring för jag tycker det är det bästa som finns så här års iallafall.



Från kabinbanestationen följde jag vandringsleden ner mot byn. Det var mycket sten och brant. Det gjorde att jag fick ont i både tårna och i knäna. Det var så varmt och skönt och jag hade bara t-shirt på mig =) När jag kom fram till Mörvikshummeln stannade jag för att äta min smörgås som jag hade med mig. Tog fram kikaren och kikade runt lite granna. Såg vårt hus i Såå =) Tog också några foton med kameran när kabinen kom svischande förbi ovanför huvet på mig. Fortsatte sedan ner mot Fjällgården och byn. Det är det brantaste partiet på hela vandringen och det var ganska jobbigt för benen och knäna. Väl framme kom jag på att jag hade glömt mina glasögon där jag stannade på Mörvikshummeln.... typiskt!! (Vet inte varför jag hade på mig dom!!) Jag orkade inte gå tillbaka hela den branta backen och dessutom hade jag inte tid för jag skulle börja jobba senare. Ska ringa runt lite idag och kolla om någon har sett dom, annars så får jag väl ta mig en tur imorgon igen... Obestämd



 


"Kabinbanan i Åre tar dig upp till 1274 m ö h, därmed blir Åreskutan Sveriges mest lättillgängliga högfjäll. Färden tar knappt tio minuter och erbjuder mångmilavida vyer. Från kabinbanans bergstation återstår ca 900 m vandring upp till Åreskutans topp".(www.are360.se)


  

Av Lina - 13 september 2009 15:58

I onsdags var jag ledig och då passade jag på att fjällvandra i det fina vädret. Det blåste en hel del så turen upp till Åreskutans topp ställde jag in. Jag valda att gå i skogen istället. Jag packade med min kameran, en kaffetermos och ett par oststutar och sen bar det av mot Vallbo (vägen mot Vålådalen). Från parkeringen gick jag efter vägen en bit innan jag kom in på vandringsleden som går till Lunndörrsstugan. Jag hade inte bestämt hur långt jag skulle, bara att jag ville vara ute i 5-6 timmar. Ringde till Ola som jobbar på Naturum i Vålådalen för att fråga om det var någon älgjakt i området och vart jag bör gå. Han sa att det var lugnt och att jag borde gå mot Gröndalen och Issjödalen.


"Gröndalen, Issjödalen och Pyramiderna är geovetenskapligt intressanta landskapsformer. Åsryggar, fjällterrasser, kraterliknande isgropar, strömfåror, källor, erosionsdalar och sk "döda fall" som tydliga spår av den förra istidens avsmältning när t ex isfördämningar brast så att vidsträckta smältvattensjöar successivt avtappades, vilket gjorde att nya strandlinjer och terrasser bildades. Då blev också isberg stående, inbäddade av eroderande jord och grus varvid kratrarna bildades när isbergen smälte bort. Den cirka 10 kilometer lång vandringsleden upp till Gröndalen passerar bl a fjället Middagsvalen och den vidsträckta mosse, Vargtjärnflätet, där en så kallad kavelbro gör leden extra bärkraftig för vandraren. Härifrån har man vid utsikt upp mot Anarisfjällen och Gröndalsdeltat. Efter cirka 5 kilometer når man Grönvallen, med kraftiga kåtor som förr utgjorde vinterviste för samerna. Efter ytterligare 5 km finner man "pyramiderna" uppe på en fjällterrass, den västligaste utlöparen av Gröndalen." (från Åre turistbyrås hemsida)

 

    

 

När jag kom fram till Grönvallen tog jag en fikapaus. Det tog bara 1,5 timme att gå dit och därför ville jag inte riktigt gå hemåt än så jag ringde Ola igen och frågade om hur långt det var till Isjödalen. Jag har hört talas om detta ställe många gånger men jag har aldrig varit där. Han sa att det var ca 2 km till början av dalen och 4 km till slutet av dalen. Han föreslog att jag skulle vandra upp på terassen uppe till höger när jag kom fram dit. Det skulle vara fantastisk utsikt därifrån sa han. Sagt och gjort, jag fortsatte gå. Efter ca 45 minuter kom jag fram till Issjödalen och jag fortsatte gå och njöt av den underbara utsikten! Jag gick aldrig upp på terassen eftersom jag dels inte hade någon karta med mig (rädd att gå vilse om jag gick av leden!, man ska aldrig gå utan karta på fjället!!) och dels för att jag inte hade så mycket tid övers, jag skulle ju vandra hem oxå.

    



Det var en underbar fjälltur och det var skönt att få vara alldeles själv. Den här turen kan jag varmt rekomendera. Nästa gång tar jag nog med mig tältet och sover över. Då har jag mer tid till att gå uppe på terassen och titta ner på pyramiderna!! Jag var tillbaka till bilen igen efter 5,5 timmar och då var jag ganska slut i både kroppen och fötterna.


Av Lina - 5 september 2009 20:16

I onsdags var jag ute i skogen häromkring Såå och Brattland. Det var toppenväder och jag tog med mig en liten bytta ifall jag skulle hitta på några bär. Det blev en halv liter hallon ungefär, inte så mycket att göra sylt utav så vi åt upp de till vanlijglass och till frukorstflingorna! 


jag i bärskogen


Åkte till Boda i torsdags för att hjälpa mamma med att baka mjukt tunnbröd. Vi har en egen bakugn i ett hus på gården och där hade pappa börjat elda tidigt på morgonen så det var varmt och gott till två-tiden då vi satte igång. Dessvärre var mamma sjuk så det blev jag, pappa och Gudrun som fick baka. Det blev ca 60 kakor totalt. Det blev riktigt gott! =)


Gott bröd! 


Igår var jag och vår hund Ricky ute på långpromenad i skogen! Vi båda älskar att gå skogspromenader!! Det är så himla skön luft nu när det börjar närma sig hösten.  

Ricky springer jättefort


Jag köpte nya stövlar på Fäviken i somaras så jag var tvungen att prova dom och de var perfekt. Skönt och varmt!


mina nya stövlar 


När vi kom till Lit så gick vi på Stigs Maskin för att hälsa på några kompisar och rätt som det är så håller jag på att svimma av. Jag fick ett blodtrycksfall. Jag brukar få det ibland och jag har ingen aning om vad det beror på. Jag blir iallafall kallsvettig, yr, illamående och knäsvag. Jag var tvungen att ringa mamma så hon fick åka ner och hämta oss. Typiskt. Vilade någon timme hemma sen var det bättre, bara lite matt i kroppen. Satte igång och bakade lite mer mjukbröd sen med Gudrun. Åkte till Aspås och åt middag där, Tacostårta! Wilma är också sjuk (Mamma blev sjuk eftersom hon hade varit barnvakt åt barnen i helgen) men det är ju så svårt att låta bli att gosa med henne. Därför är jag nu sjuk igen. Har ont i halsen så förbajat!! Usch och fy! Jag jobbade några timmar imorse, var helt slut i kroppen, så när jag kom hem däckade jag i soffan i flera timmar.

Ikväll ska jag och Erik äta sej, fisken som han fångade i Norge nu när han var iväg. Måste gå och kolla om den är klar nu!


Av Lina - 1 september 2009 11:53

...redan september? Herregud vart tog sommaren vägen!?! Det känns inte som jag inte har hunnit få de jag ville ha. Jag som skulle till Nulltjärn i Vålådalen för att bada (och även i Ullån). Jag hade tänkt att fjällvandra lite också, gå upp till toppstugan på Åreskutan och även bjuda hem några vänner på en skön grillkväll. Har ju inte hunnit någonting!! Frustrerande! Men jag har gjort en hel del kula grejer också. Bland annat har jag umgåtts med vänner, gått på dans, hälsat på Eriks familj och bekanta, turistat i Göteborg, shoppat kläder och skor! och jobbat när det har regnat! =)


Idag är det faktiskt rätt så bra väder, sol och 20 grader varmt, och jag sitter här inne och surfar på nätet... kanske borde gå ut på en promenad i skogen iallafall innan jag börjar jobba klockan halv tre.


Häromkvällen tog jag en promenad ner till Åresjön (rakt ner hemifrån) och det var så fint! Lägger upp några bilder


 

svampen


 Åreskutan och Åresjön



 gott med hallon =)


massor av Rönnbär


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards