Alla inlägg under mars 2012

Av Lina - 29 mars 2012 21:05

Idag när vi vaknade var det vitt ute igen. Det hade snöat inatt. Jag visste inte om jag skulle bli glad eller ledsen, skratta eller gråta. När det har regnat i flera veckor och blåst kallt så börjar man längta efter värmen och solen. Jag som har sett framemot vårvintern så mycket att jag nu blev besviken när snön kom. Vill inte ha snö, is och halka igen. Vill ha vårväder och sol! Ja ja... det tog nog inte mer än tre fyra timmar så kom solen fram och snön som hade lagt sig börjde tina bort så mitt på dagen idag var det strålande sol och all snö var borta. Skönt tänkte jag! Måste ut och ta en promenad i finvädret. Dessvärre så hade jag andra planer på morgonen... bullbak! Hade ju satt igång en deg så vi blev tvungen att stanna inne och baka istället. Måste ju hinna ordna lite inför Majas födelsedag på måndag. Det kommer troligen lite folk och hälsar på så vi måste ju ha nåt att bjuda på. Det blev både bullar och biscotti. Imorgon måste jag göra tårtbotten.


       

Bilderna nedan är från förra gången vi bakade. Då fick hon "slicka skålen" och smaka på smetan,

 inte så smart gjort men jag kunde inte låta bli... ;)


 

Idag var vi till BVC på läkarkontroll vilket gick bra. Hon var lite sur och grinig då doktorn skulle lyssna, klämma och känna men det var nog bara för att allting skulle gå så himla fort, pang på bara. Maja blev då lite rädd. Hade han bara tagit det lugnt och lekt med henne i en minut före så hade det nog gått bättre. Hon fick även vaccin-spruta och det gjorde naturligtvis ont, för en liten stund. Men efteråt så blev de kompisar och Maja visade upp sitt rätta jag. Hon är så himla söt när hon ska "prata" och säga Hej till alla. Hon visade även att hon kunde gå utan stöd. Det går nu bättre och bättre för varje dag så jag gissar att hon kommer att springa runt om en månad. Läkarna sa att kurvan kommer att plana ut mer nu och att vikten kan stanna upp där hon är nu eftersom det blir mer spring och sommaren närmar sig. Även mammorna brukar gå ner i vikt sa han och det lät ju bra tycker jag =)


      

Jag är så lycklig. Jag har världens finaste familj!

Det är inte så ofta jag får vara med på foton men här är ett par med mig och Maja

Av Lina - 23 mars 2012 19:29

Det är en lustig vårvinter vi har här i Jämtland i år. Det är flera plusgrader ute och det regnar var och varannan dag. Hur tråkigt som helst. Jag som har sett framemot sol och värme och mycket skidåkning. Det har inte blivit så mycket än så länge...Jag får hoppas att den kommer i april månad istället för då tänkte jag vara föräldraledig igen på heltid innan jag sen i maj börjar jobba heltid igen. Dessvärre så kanske det inte kommer att finnas någon snö kvar tills dess. Snön smälter otroligt fort nu och hemma på gården så syns backen redan.

     


Man kan ju leka i byrålådan när det regnar ute. Dra fram alla kläder och prova mössor...


 

Eller dra fram allt i kökslådorna och att testa och se om det går att sätta sig i lådorna... Ja! Det höll!

 

     

 

Eller kanske börja provgå stövlarna inomhus innan det är dags utomhus. STORA KLIV!

Av Lina - 19 mars 2012 20:29

Idag när jag kom hem från jobbet satte jag mig ner på lekmattan för att umgås en stund med min dotter, som jag nästan alltid gör. Vi kramades och skrattade, lekte med dockan och slog på burkarna. Sen kom Erik också och satte sig ner på golvet. Då frågade jag Maja om hon inte ville gå till pappa. Hon släppte då taget om mig och tog sikte på Erik lite längre bort och hon tog då sex steg alldeles själv innan hon vinglade till och ramlade. Lillgumman fick äntligen balansen och modet till att ta sina första steg.


     


Idag är det två veckor kvar tills hon fyller 1 år, alltså är hon 11 1/2 månader gammal.

Hon är så himla söt nu, hon är alltid glad och hon säger "Hej" mest hela tiden åt allting och hon ska hela tiden vara med i det som händer. Stort socialt behov har hon för hon vill helst inte missa nånting och träffar gärna nytt folk. Hon har stark vilja och får hon inte som hon vill så blir hon skitförbannad och skriker. Då brukar vi göra nåt helt annat för att vägleda henne till nåt annat och glömma det vi höll på med.


Annars så är det bara bra med oss trots lite förkylningar. Jag har dock fortfarande lite besvär med min ländrygg och mitt bäcken. Jag går hos sjukgymnasten regelbundet och får laserbehandling på mina lår (muskelinflamation) och jag får även muskelstimulerande tejp fasttejpat på ryggen. Det känns bättre men jag är inte helt återställd ännu. Det är mer träning som behövs. Går på pilatesträning på tisdagar och försöker gymma efter jobbet några gånger per vecka. Strechövningarna gör jag varje dag. Det tar tid innan man blir bra igen så det gäller att ha tålamod.


Igår var vi till Gäle i Fåker på middag hos min farbror Gösta och hans fru Karin. Det var jättetrevligt att träffas igen, det är ju inte så ofta. De bjöd på jättegod mat och efterrätt. Maja var också glad att träffa dom, speciellt glad blev hon då Gösta tog fram dragspelet och spelade en liten truddelutt. Karin hade stickat en halsduk åt mig och ett par ullvantar och till Maja hade hon stickat vita ullstrumpor. Så fint och så snällt!


I lördags hade vi middagsgäster här. Våra gamla grannar från Såå (fast de bor i Brattland så vi kan nog säga att vi fortfarande är grannar!) Linda och Mattias. De har två söner, Texas och Tyler som är 6 och 2år. Vi bjöd på älgfilé och jag fick lära mig av Linda hur man gör en smarrig rödvinssås från grunden (annars hade jag gjort pås-sås!) som vi hade till. Gott och mycket trevligt fick vi.


Tidigare på dagen hade jag tagit mig till Trillevallen för att ta en skidtur med Maja i pulkan men tyvärr så tog jag mig inte så långt. Det var så isigt i spåret, efter denna regnperiod vi haft, så jag hade enormt bakhala skidor. Jag slet så ont så till slut gav jag upp (efter ca 500 m bara) eftersom jag fick sån värk i höfterna. Det var inte kul heller när det blev så... det gjorde inte så jättemycket eftersom jag inte hade nåt sällskap med mig och inte var vädret det bästa heller. Beslutade mig istället för att åka bort till Ottsjö, där jag nästan aldrig har varit. Såg att de hade öppet på Ottsjös fjällhotell så då  gick jag och Maja in dit för att se om min gamla kollega (från Holiday) jobbade. Bertil, som jobbar som kock, stod där innanför dörren när vi kom in och han blev ganska paff över att se oss där. Han fixade en god sopp- lunch till mig. Ottsjö är för övrigt en mysig liten pittoresk by med mycket aktivitetsföretag. Hotellet och restaurangen som vi besökte var helt nyrenoverat och fräscht. Här satsas det på turismen! Många skoteråkare brukar åka hit fick jag veta. Titta in på hemsidan här om ni är nyfikna.


Av Lina - 10 mars 2012 08:34

I söndags åkte vi till Aspås för att träffa mina systrar med familj. Vi tog med skotern också eftersom de hade planerat en skotertur. Pappa kom också dit med sin skoter och han hade byggt en jättefin släde där barnen kunde sitta. Därifrån begav vi oss ut i skogen för att hitta ett ställe där vi kunde stanna och grilla lite korv. Vädret var toppen, lite blåst men det gjorde ingenting, huvudsaken att vi hade sol tycker jag.


Sen åkte vi till Boda och på måndagen gjorde vi ytterligare en skotertur. Då följde även min kompis Jessica med och hon visade oss ett kanonbra ställe i Brevåg, i en vik på Indalsälven, där vi kunde sola, mysa och grilla korv. Kanonväder idag också!


  




Maja trivdes bra i skoterpulkan där hon satt med mamma och moster Charlotte. 

Av Lina - 2 mars 2012 22:40

Nu är alltså vårvintern här igen! Mars och april månad är de allra bästa månaderna (förutom de varmaste dagarna på sommaren som är ganska lätträknade) på året tycker jag. Det är nu vi får längre ljusare dagar och solen tittar fram mer och mer för var dag och nu värmer den så skönt i ansiktet. Det är underbart skidväder till fjälls och därför passar vi på att ta turer så ofta det går. I år är det ju extra kul eftersom jag har Maja också. Hon trivs jättebra i pulkan och där sitter hon och njuter av resan.



  Här är vi på väg till Lillåstugan i Ullådalen

 


Förra helgen var jag hem till Boda en sväng. På lördagen tog vi; jag och Maja en tur på skoterspåret längre upp i byn och som tur var fick vi sådär härligt vårvinterväder då. Det var rally efter gammalvägen denna dag så vi mötte flera skotrar och folk som kom gående för att se på tävlingarna vilket var jättetrevligt. Flera stannade och pratade.


På söndagen tog jag, Maja och mamma en tur till stan för att få uppleva vår "Vinterstad" Östersund. Där i Badhusparken parkerade vi bilen, tog på oss skidorna, lade Maja i pulkan och begav oss ner på Storsjöns is. Denna dag bjöd på lite vindar från norr så det blåste tyvärr lite kallt, men solen var framme samtidigt så den värmde lite grann i ansiktet. Vi tog en tur bort mot Vallsundsbron innan vi vände åter till Badhusparken. Dit hade det då kommit massor av folk för att få uppleva samma som oss. Det blir en fantastisk stämning där med allt myller av folk, korvgrillning och kålbullestekning, solande, skridsskoåkning och lite lek och bus. Vi köpte oss en korv med bröd och en varm choklad innan vi åkte hem igen. Önskar ibland att vi bodde i Östersund så vi kunde utnyttja detta oftare. Det vore kul att prova åka lite mer långfärdsskridskor. Det finns flera kilometrar av leders om man kan åka. Det är alla typer av folk ute som åker och väldigt många barnfamiljer. De har barnvagn, pulka, snowracers mm. som de drar med sig.



 


   


Idag fick jag till och med mig Erik ut på en tur. Vi hade tänkt att ta en tur till Yttersvallen för att äta en våffla. Då skulle vi utgå från Trillevallen, men när vi väl kom dit så blåste det jättemycket och solen syntes inte till alls. Dessutom fick vi veta att de inte hade öppet där i Ytterstvallen, endast helger. Jag blev inte alls sugen på att ge mig iväg då så vi bestämde istället för att åka till Edsåsdalen. Där var det lite bättre väder så vi tog ett varv i elljusspåret, 3,5 km. Det var en bra start för Erik, han har nämligen inte åkt skidor på ett tag så det blev en bra mjukstart för honom. Första backen ramla han i men sen gick det bara bättre!


 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards