Direktlänk till inlägg 13 september 2009

Fjällvandring

Av Lina - 13 september 2009 15:58

I onsdags var jag ledig och då passade jag på att fjällvandra i det fina vädret. Det blåste en hel del så turen upp till Åreskutans topp ställde jag in. Jag valda att gå i skogen istället. Jag packade med min kameran, en kaffetermos och ett par oststutar och sen bar det av mot Vallbo (vägen mot Vålådalen). Från parkeringen gick jag efter vägen en bit innan jag kom in på vandringsleden som går till Lunndörrsstugan. Jag hade inte bestämt hur långt jag skulle, bara att jag ville vara ute i 5-6 timmar. Ringde till Ola som jobbar på Naturum i Vålådalen för att fråga om det var någon älgjakt i området och vart jag bör gå. Han sa att det var lugnt och att jag borde gå mot Gröndalen och Issjödalen.


"Gröndalen, Issjödalen och Pyramiderna är geovetenskapligt intressanta landskapsformer. Åsryggar, fjällterrasser, kraterliknande isgropar, strömfåror, källor, erosionsdalar och sk "döda fall" som tydliga spår av den förra istidens avsmältning när t ex isfördämningar brast så att vidsträckta smältvattensjöar successivt avtappades, vilket gjorde att nya strandlinjer och terrasser bildades. Då blev också isberg stående, inbäddade av eroderande jord och grus varvid kratrarna bildades när isbergen smälte bort. Den cirka 10 kilometer lång vandringsleden upp till Gröndalen passerar bl a fjället Middagsvalen och den vidsträckta mosse, Vargtjärnflätet, där en så kallad kavelbro gör leden extra bärkraftig för vandraren. Härifrån har man vid utsikt upp mot Anarisfjällen och Gröndalsdeltat. Efter cirka 5 kilometer når man Grönvallen, med kraftiga kåtor som förr utgjorde vinterviste för samerna. Efter ytterligare 5 km finner man "pyramiderna" uppe på en fjällterrass, den västligaste utlöparen av Gröndalen." (från Åre turistbyrås hemsida)

 

    

 

När jag kom fram till Grönvallen tog jag en fikapaus. Det tog bara 1,5 timme att gå dit och därför ville jag inte riktigt gå hemåt än så jag ringde Ola igen och frågade om hur långt det var till Isjödalen. Jag har hört talas om detta ställe många gånger men jag har aldrig varit där. Han sa att det var ca 2 km till början av dalen och 4 km till slutet av dalen. Han föreslog att jag skulle vandra upp på terassen uppe till höger när jag kom fram dit. Det skulle vara fantastisk utsikt därifrån sa han. Sagt och gjort, jag fortsatte gå. Efter ca 45 minuter kom jag fram till Issjödalen och jag fortsatte gå och njöt av den underbara utsikten! Jag gick aldrig upp på terassen eftersom jag dels inte hade någon karta med mig (rädd att gå vilse om jag gick av leden!, man ska aldrig gå utan karta på fjället!!) och dels för att jag inte hade så mycket tid övers, jag skulle ju vandra hem oxå.

    



Det var en underbar fjälltur och det var skönt att få vara alldeles själv. Den här turen kan jag varmt rekomendera. Nästa gång tar jag nog med mig tältet och sover över. Då har jag mer tid till att gå uppe på terassen och titta ner på pyramiderna!! Jag var tillbaka till bilen igen efter 5,5 timmar och då var jag ganska slut i både kroppen och fötterna.


 
 
Ingen bild

Karin kusin

14 september 2009 17:16

Vad härligt det låter med en tripp så här på förhösten. Jag och Haqvin kanske kan följa med nån gång, men inte på nån långtur då=) Kram från kusinen

 
Ingen bild

Anneli

16 september 2009 00:04

Den där turen är klart "gåvärd"!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 juli 2016 20:25

Nu är det snart två år sedan jag skrev ett inlägg och jag ångrar nu att jag inte fortsatte. Satt igår och läste gamla blogginlägg och det var så kul att läsa. Det är ju min dagbok, en bok där jag öppet delar med mig av min vardag tillsammans med nära...

Av Lina - 27 oktober 2014 22:09

Vi har lite bråttom nu att hinna med det sista innan dess. Vi har, läs Erik, jobbat på bra utomhus. Dräneringen är klar och nu bygger vi gabioner och fyller upp med grus så det blir en fin gårdsplan. Nu är dessa bilder några dagar gammal så det har h...

Av Lina - 17 augusti 2014 20:26

Här är vi sommaren 2014

Av Lina - 21 juli 2014 19:18

Tänkte skriva några rader om vad vi hittills har gjort i sommar. Som jag skrev i förra inlägget så håller vi mest på med att renovera huset. Har grävt runt hela kåken och dessutom rivit en del av källarväggen. Nu har Erik murat upp den igen och det ä...

Av Lina - 11 juli 2014 22:11

Jo, vi är mitt i en dränering av huset. Inte nog med det så har vi (läs Erik) rivit källarväggen också. Den var i så dåligt skick på ena sidan av huset så det fick rivas och byggas nytt. Har rivit ut gamla "badrummet" också. Trappen ska få en lite re...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards