Direktlänk till inlägg 22 augusti 2008

På vägen upp och mitt första jobbpass

Av Lina - 22 augusti 2008 12:33

Jag köpte nya kängor på Lundhags på vägen upp, ett par Mid Proffesional, låga. Det var supersköna och det var första gången jag inte fick nåt skoskav. Toppen! Jag och pappa kom fram till Blåhammaren vid 17-tiden, efter en 4,5 timme lång vandring från Storulvån. Vi gjorde en halvtimmes fikapaus vid Ulvåtjärn efter halva vägen. Vädret var fint enda tills klockan fyra. Då började det regna och dimman blev tjock. När vi kom fram checkade vi in och sen skyndade vi oss att duscha och klä om för att hinna till middagen. Vi fick en god gravad (tror jag) lax med rucculasallad, melon och en god sås/kräm till i förrätt, lammfilé med potatismos smaksatt med ädelost (tror jag det var) och en god lingonchutney till huvudrätt. Salladsbuffén var stor och riktigt god! I efterrätt fick vi en blåbärspanacotta med vanlijyougurt och choklad. Vi valde också att prova "vinpaketet" till maten, vilket innehöll ett glas vin till alla rätter. MUMS vilken god mat och gott vin!! och proppmätt blev man =)


Nu tänkte jag berätta om mitt första arbetspass. Jag började igår kl. 15 med att få en genomgång av chefen Johan om lite rutiner och om brandsäkerheten. Därefter ställde jag mig i receptionen tillsammans med Maja och började checka in gästerna som började komma. Det gick jättebra. Vid 17-tiden gjorde vi det sista fixet i restaurangen innan middagen, som började kl. 18.00 Medans jag tilttade på för att lära mig så presenterade Maja bordsplaceringen, Johan (chefen som även är kocken) presenterade kvällens meny och Bosse fick presentera dagens vinpaket och annan dryck. Jag själv började med att ta upp dryckesbeställning när gästerna hade satt sig och det gick bara bra. Sen var det bara hålla koll på bufféen så allt var påfyllt och att det fanns vatten på borden. När alla rätter var avklarade var det bara disken kvar (fast vi var bra på att köra undan ganska mycket disk medans gästerna åt också). Middagen höll på i 3 timmar och jag fick sluta kl.22 då jag hade diskat klart och torkat golven. Idag ska jag ha samma arbetspass och antalet gäster är ungefär desamma som igår. Imorgon ska jag börja 07.00 med frukost/reception/städ-passet. Ungefär 100 personer väntas vid middagen då. Jag förstår inte hur alla ska få plats för det är ganska trångt när det bara är 50 gäster.


En rolig sak som jag måste berätta är att Bosse (som jobbade i restaurangen med mig igår) är min gamla chef från Vålådalen. Det var han som anställde mig där och visade mig hur allt fungerade. Det var roligt att träffas igen och att vi nu jobbar tillsammans. Alla andra i personalstyrkan är jättetrevliga och roliga. Det är ett glatt gäng som var mycket lätt att få kontakt med. Det var en kille som började samtidigt som mig så jag är inte den enda nykomlingen. Idag skulle en ny kock också komma, en tjej i 20-årsåldern. Vårt boende är toppen, mitt rum är stort och där ryms det en eller två personer till om det är så att någon är sugen på att komma upp och hälsa på. Då bor ni gratis hos mig och betalar en billig peng för maten.


Jag tänkte lägga upp några bilder också, men tyvärr har jag inte fått till det än. Här är datorn ganska gammal och hittar därför inte någon drivrutin (eller nåt?!) när jag ska föra över bilder från mobilen till datorn. Jag ska försöka fixa det på nåt vis.


Idag är vädret ganska bra, det är uppehåll, men det blåser ganska mycket. Lite dimma är kvar också. Jag ska bara ta det lugnt, titta på OS och läsa min bok. (Har jätteont i fötterna idag)


Skriver mera snart... kram kram

 
 
Ingen bild

Karin kusin

23 augusti 2008 01:50

Skönt att dina första dar blev så lyckade!! Kramen..

 
Ingen bild

LInda

23 augusti 2008 11:25

Där kommer du nog trivas som det låter! =) Ha det så hörs och syns vi snart där uppe hoppas ja! Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lina - 10 juli 2016 20:25

Nu är det snart två år sedan jag skrev ett inlägg och jag ångrar nu att jag inte fortsatte. Satt igår och läste gamla blogginlägg och det var så kul att läsa. Det är ju min dagbok, en bok där jag öppet delar med mig av min vardag tillsammans med nära...

Av Lina - 27 oktober 2014 22:09

Vi har lite bråttom nu att hinna med det sista innan dess. Vi har, läs Erik, jobbat på bra utomhus. Dräneringen är klar och nu bygger vi gabioner och fyller upp med grus så det blir en fin gårdsplan. Nu är dessa bilder några dagar gammal så det har h...

Av Lina - 17 augusti 2014 20:26

Här är vi sommaren 2014

Av Lina - 21 juli 2014 19:18

Tänkte skriva några rader om vad vi hittills har gjort i sommar. Som jag skrev i förra inlägget så håller vi mest på med att renovera huset. Har grävt runt hela kåken och dessutom rivit en del av källarväggen. Nu har Erik murat upp den igen och det ä...

Av Lina - 11 juli 2014 22:11

Jo, vi är mitt i en dränering av huset. Inte nog med det så har vi (läs Erik) rivit källarväggen också. Den var i så dåligt skick på ena sidan av huset så det fick rivas och byggas nytt. Har rivit ut gamla "badrummet" också. Trappen ska få en lite re...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<<
Augusti 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards